Να πώς το  Λιμάνι Πηγαδίων κατάντησε το «Γιοφύρι της Άρτας!…»

pigadia

 

                                                                Γράφει ο Ανδρέας Ηλία Μακρής        

Το καλοκαίρι του 2016, στη διάρκεια υπηρεσιακής επίσκεψης του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γ. Χατζημάρκου στην Κάρπαθο, ειδήμονες και ανειδήμονες  συμπατριώτες μας επανήλθαν  με υποδείξεις και εισηγήσεις κατά τη συζήτηση της νέας μελέτης για την χωροθέτηση του νέου λιμένα Πηγαδίων  μέσα στα Πηγάδια, με καινοφανείς ιδέες.

Με δυνατότητα προσέγγισης δήθεν ακόμα και κρουαζιερόπλοιων και ταυτόχρονη πρόσδεση  πλοίων της Ακτοπλοΐας για να πέσει λέει, χρήμα με ουρά στην αγορά.  (Και προσθέτω εγώ, μια και εγκαταλείψαμε την κοπιαστική και αχάριστη πρωτογενή παραγωγή δηλ. κτηνοτροφία, γεωργία, δασοκομία, αλιεία).

Προσωπικά θα ήθελα να αναφερθώ στην ειδική σύσκεψη εμπειρογνωμόνων «Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Λιμένων» που έγινε προηγούμενα, στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στις 25 Ιανουαρίου 2016 στον Πειραιά για τη χωροθέτηση του νέου λιμένα στην Κάρπαθο στην οποία εξ ιδίας πρωτοβουλίας είχα παρευρεθεί ως πρώην Πρόεδρος Ξενοδόχων Καρπάθου. Παρόντες, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας συνοδευόμενος από υπηρεσιακούς παράγοντες, ο μελετητής, ο τ. δήμαρχος κ. Ηλίας Λάμπρος. Επίσης οι εκπρόσωποι των Πανελληνίων Συνδέσμων Εφοπλιστών της Ακτοπλοΐας, Εφοπλιστών της Θαλάσσιας Κρουαζιέρας και της ‘Ενωσης Ελλήνων Εμποροπλοιάρχων, οι οποίοι εξ επαγγέλματος ρεαλιστές και εμπειρογνώμονες, με βαρύνουσα γνώμη περί τα λιμενικά έργα της χώρας απέρριψαν ομόφωνα με  αιτιολογημένες ενστάσεις και ατράνταχτα επιχειρήματα την εισήγηση του μελετητή, εραστή  ουτοπιστικών ψευδαισθήσεων για την επέκταση του λιμανιού μέσα στα Πηγάδια.  

Επειδή τυχαίνει να κατέχω αρκετά χιλιόγραμμα γνώσης και εμπειρίες πέντε δεκαετιών στο τουριστικό γίγνεσθαι της Ελλάδος και της θαλάσσιας κρουαζιέρας συμπεριλαμβανομένης, και επειδή ακούω πολλές ανεύθυνες  τοποθετήσεις σχετικά με τη δυνατότητα προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων  στην  Κάρπαθο, θέλω να τονίσω τα εν συνεχεία:

1.- Οι Εταιρείες θαλάσσιας κρουαζιέρας για να συμπεριλάβουν την Κάρπαθο στα προγράμματα τους απαιτούν  ευθύγραμμο  κρηπίδωμα διακοσίων μέτρων τουλάχιστον (η υπάρχουσα εισήγηση αναφέρεται σε τεθλασμένης γραμμής κρηπίδωμα 150 μέτρων) για να  είναι εφικτή η πλαγιοδέτηση των κρουαζιεροπλοίων χωρίς μόνιμη συνδρομή ρυμουλκού, και ευχερής, ασφαλής και σύντομη η από/επιβίβαση των τουριστών. Εκτός αν μιλάμε για θαλαμηγούς των 60-80 επιβατών, οπότε πάω πάσο. Ξεχνάμε όμως μια και καλή τις εβδομαδιαίες προσέγγισεις κρουαζιερόπλοιων που χαρακτηρίζονται πλέον ως πλωτά χλιδάτα ξενοδοχεία χωρητικότητας δύο χιλιάδων τουριστών και άνω και φυσικά αποχαιρετάμε την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν μέχρι τα Χριστούγεννα. Βέβαια, είναι κρίμα και άδικο, αφού μας τοποθέτησε προνομιακά ο Θεός ανάμεσα σε Ρόδο – Κρήτη,  και πλησίον της Αλεξάνδριας Αιγύπτου και Ashdod (Ιερουσαλήμ) Ισραήλ, αλλά αφού οι αυτόκλητοι «φωστήρες» έτσι νομίζουν, ας πάρουν το κρίμα επάνω τους.

2.- Δεν δέχονται περιορισμούς στους χρόνους προσέγγισης. Απαιτούν πέντε-έξι ώρες δυνατότητα αγκυροβολίας, έως 12ωρη. Δεν είναι σαν τα ακτοπλοϊκά Ferry Boats μισής ώρας προσέγγισης και πρυμνοδέτηση του πλοίου με μαζική έξοδο σαν τα ζωντανά, από την «μπούκα πόρτα» (καταπέλτη).  Ούτε φυσικά δέχονται περιορισμούς -αν είναι ποτέ δυνατόν- ποια ημέρα «βολεύει» τους Καρπάθιους.   

3.-  Χρειαζόμαστε παράπλευρες χερσαίες υποδομές. Απαιτείται επαρκής χώρος στάθμευσης μέχρι και 20 τουριστικών λεωφορείων (Pullman), πλέον ικανού αριθμού ΤΑΧΙ για V.I.P τουρίστες και Ενοικιαζόμενων Αυτοκινήτων. Μάλιστα για την ομαδοποίηση των τουριστών ανά γλώσσα, χρειάζεται επί πλέον άνετος χώρος. Πείτε μου ειλικρινά, υπάρχει διαθέσιμος χερσαίος χώρος με τέτοιες προδιαγραφές στην περιοχή του «Γαϊ(δ)αρόνητσου». ‘Έλεος.  

Ας πάμε τώρα στις αρνητικές παραμέτρους της υπό συζήτηση πρότασης, κατασκευής δηλαδή της νέας προβλήτας στο «Γαϊ(δ)αρόνητσο». Η παραλιακή τουριστική ζώνη τότε, από το «Γα(δ)αρόνητσο» μέχρι το Δημαρχείο (στα σκαριά υπό ανέγερση νέο  4στερο ξενοδοχείο στη συγκεκριμένη περιοχή) δεν θα χρειασθεί  προστασία από την κυκλοφοριακή συμφόρηση ή χάος καλύτερα που θα προκληθεί, αφού θα εξακολουθεί στο διηνεκές να δέχεται παράλληλα μεταφορές  εύφλεκτων, ρυπογόνων και οχληρών υλικών λ.χ, υγρά καύσιμα, υγραέρια, πυρομαχικά, οικοδομικά υλικά, κ.ά. Άντε, να αδιαφορήσουμε  για την περαιτέρω τουριστική αξιοποίηση της περιοχής. Ας πάει και το παλιάμπελο που λέμε.

Τι γίνεται όμως με την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων στα «τρίγωνα  του διαβόλου» στις  αμέσως δύο πλέον πολυσύχναστες και επικίνδυνες διασταυρώσεις στο Δημαρχείο -τώρα μάλιστα  που λειτουργεί απέναντι δημοτική «Παιδική Χαρά»- και πιο πάνω, στο Night Club EDEM με την εύθυμη λόγω μέθης, καλοκαιρινή πελατεία;  Άντε, και τις προσπεράσαμε αναίμακτα που λέει ο λόγος. Τι γίνεται κατόπιν με τον αμέσως μετά υπό διαπλάτυνση δρόμο με την απότομη 25% ανηφορική κλίση για τη «Σκόπη» με έμφορτες μαμούθ νταλίκες και τα τριαξονικά;

«Ενός κακού, μύρια  έπονται» έλεγαν οι Αρχαίοι Έλληνες. 

Δεν θα προλαβαίνουμε κύριοι να θρηνούμε  ανθρωποθυσίες στην άσφαλτο. Και τότε η τσιμπίδα του κ. Εισαγγελέα ξέρετε ποιούς θα κάτσει στο σκαμνί, έ;  Οι αυριανοί υπόλογοι άραγε, το γνωρίζουν; Θα είναι πολύ αργά τότε για επαιτεία κατανόησης.

Σημείωση: Προς Θεού! Μην παρεξηγηθώ από τους καλοθελητές της παρερμηνείας. Δεν αντιτίθεμαι στη διαπλάτυνση του συγκεκριμένου σημείου του δρόμου -όπως προβλέπεται άλλωστε από το σχέδιο πόλεως- για την ομαλή όμως κυκλοφορία μικρομεσαίων αυτοκινήτων.

 

                                                                     ΣΤΟ ΔΙΑ ΤΑΥΤΑ

 

Η πρωτεύουσα οφείλει να δει το μέλλον της σε ένα διεθνές, ανταγωνιστικό περιβάλλον. Η μία και μοναδική λύση με προοπτική είναι η κατασκευή ευθύγραμμης προβλήτας  300 μ. Απέναντι, στο Βρόντη (μικρός μόλος υπάρχει ήδη από το 1954 στην περιοχή) με ταυτόχρονη μετατροπή της υπάρχουσας  λιμενολεκάνης Πηγαδίων σε μαρίνα θαλαμηγών κροίσων και κότερα πλουσίων. Χρειάζονται φυσικά λιμενικά έργα περαιτέρω προστασίας από τους βοριάδες  και διαπλάτυνση  του υπάρχοντος κρηπιδώματος στην παραλιακό δρόμο μέχρι του «Παντελή το στέμμα», με προσθήκη τώρα ξύλινου πεζόδρομου στην πλευρά της θάλασσας και απομάκρυνση των ρυπογόνων και  αντιαισθητικών «ατάκτως ερριμμένων» βράχων. Να δημιουργήσουμε έτσι, θέσεις αγκυροβολίας με πρυμάτσα δεμένα εκατόν τόσα κότερα και cruisers. Να βάλουμε τα δυνατά μας, εκεί που πρέπει να στοχεύουμε για το τωρινό και μακροπρόθεσμο μέλλον  του τόπου.

Εμφαντικά σημειώνω ότι κινδυνεύω να χαρακτηρισθώ σχεδόν εμμονικός. Το έχω ξαναγράψει. Ας αντιγράψουμε  το παράδειγμα της ευρωπαϊκής μας γειτόνισσας της Ρόδου. Ο κάποτε ομφαλός της πόλεως, το «Μαντράκι»  έγινε Yachting  μαρίνα.  Το εμπορικό λιμάνι και η εξυπηρέτηση αριθμού κρουαζιερόπλοιων μεταφέρθηκαν ανατολικά, στην «Ακαντιά». Μην σπαταλάμε λοιπόν άδικα χρόνο και δυσεύρετο δάνειο χρήμα. Η πόλη μας επεκτείνεται ξενοδοχειακά,  μεγαλώνει πληθυσμιακά, θέλει ζωτικό χώρο δυτικά και προς βορρά. Χρειάζεται αποκέντρωση. Τέλος στις ιδεοληψίες. Ο συμπατριώτες μας απαιτούν αναβάθμιση καθημερινότητας, βελτίωση ποιότητας ζωής. Οι τουρίστες  επιζητούν άνετες και ακίνδυνες  περιπλανήσεις μέσα στα Πηγάδια. Winwin για όλους! Να ενθαρρύνουμε τους πεζούς,  ελαχιστοποιώντας την κυριαρχία των αυτοκινήτων.

Ακροτελεύτια υποσημείωση:

Παρήγορο ότι, ο τότε Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου και πρύτανης του Μετσόβιου Πολυτεχνείου (μου διαφεύγει το όνομα) στην ανωτέρω αναφερθείσα σύσκεψη διευκρίνισε ορθά-κοφτά ότι, πλέον δεν έχουμε την πολυτέλεια άλλων λαθών με διασπάθιση δάνειου χρήματος όπως στο παρελθόν, αναφέροντας με ειλικρινή ωμότητα  δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα φιάσκο λιμανιών, της ‘Ανδρου και Κάσου. Είναι γνωστόν ότι, δύο λάθη δεν κάνουν ένα σωστό, σε αντίθεση με τις δύο αρνήσεις...

 Για να μην αποτρελαθούμε τελείως, ας το ακούσουν κάποιοι περιστασιακοί παντογνώστες  με άκριτη εμμονή σε συναισθηματικές προσεγγίσεις, γιατί κάνουν by pass  στη λογική και τα αυτονόητα. Αυτοκαταδικαζόμαστε απερίσκεπτα, αυτοκαταστροφικά. Το θέλουμε; Εμείς οι «άσχετοι», τι άλλο να πούμε. Προσευχόμαστε για καλή φώτιση στους έχοντες και κατέχοντες την εξουσία.

Απόσπασμα από το πρόσφατο βιβλίο μου: «Ενθυμήματα – Πηγαδιώτικα  &  Ξενοχωριανά»                                                                                               

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s